Uli er et udtryk for de folks evne til kreative design, som er fast forankret i deres myter og deres oplevelse af livet i fortid, nutid og fremtid. På sit bedste er det et udtryk for deres syntetiske nuværende, episke i deres søgen efter en ny orden i den moderne verden. Det er min stil, traditionel kunst, som jeg er faldet i kærlighed med alle over igen og det er et privilegium at dele uli med dig i mine værker. Det har vist sig at viden om uli motiver og symboler og deres anvendelse giver mulighed for en til at identificere de traditionelle Igbo artefakter, giver gyldighed til det æstetiske intelligens og dom. Denne kultur er en af de første kendte kulturer i verden i den registrerede arkæologisk fakta at have gjort bronze støbning. (Igboukwu bronze).

Uli symboler kan siges at vise grafisk hvordan de organiske former vokser udad fra kernen af disse elementer til punkt, linje, trekant, firkant og cirkel, som er universelle for den koncentriske cirkel i periferien, som indeholder refleksioner af dagligdags verden som set af kunstnerne. Ligesom den inderste cirkel afspejler ualmindeligt virkelighed eller rituelle virkelighed af den kulturelle eksistens, så den ydre cirkel er i kontakt med den menneskelige og miljømæssige virkelighed, som den udtrykker.

Kunstneriske aktiviteter i Enugu udgjorde en del af den tidlige post-1960 uafhængighed udvikling i landet. Der var den stigende lokale og internationale popularitet nigerianske romanforfattere, dramatikere, digtere, litterære kritikere, arkitekter, kunstnere, musikere og akademikere. Interessant samarbejder fandt sted blandt dem i litterære udfører og billedkunst, især i det sydlige Nigeria. Indsats og kunstneriske liv af disse sind såede en blomstrende frø til en ualmindeligt globale høst. Jeg takker Gud for disse store hjerner, din fremragende bidrag vil ikke blive glemt.

Uli kreationer var stærkt afhængig af tegnefærdigheder, hvis indhold bygger i vid udstrækning på Igbo kultur, især kvindelige krop og væg maleri kaldes uli og på Igbo fortællinger, ceremonier og overbevisninger. Genoplivning af interesse i uli gennem moderne kunst var begyndt med Uche Okeke i 1960 ‘ erne, hvor Nigerias uafhængighed producerede en voksende følelse af frihed fra colonial begrænsninger på kulturelle tradition. Det fuldt udviklede blandt lærere og elever i 1970 ‘ erne ved universitetet i Nsukka og var knyttet til fornyet interesse i Igbo kultur efter de ødelæggende Biafran krig.

Traditionelle uli motiver, nu sjældent malet på menneskekroppe eller vægge, har en stærk lineær, ofte krum, kvalitet. Kunsten gør brug af kontraster mellem positive og negative rum, sine billeder til tider optræder som himlen konstellationer. Ulis lyriske kvaliteter udtrykker harmoni og kortfattethed. Det er kunst stil, der ofte er blevet skabt i frihed og spontanitet. “Uli er en stolt arv”. Uli motiver generelt henvise til billeder af Igbo hverdagen, farm og madlavning værktøjer, krukker, planter, fugle, dyr, solen, månen og kola møtrik, selvom nogle er ren design. For ceremonielle Lejligheder og vigtige begivenheder, dygtige Igbo kvindelige kunstnere malet uli at tilføje skønhed til den menneskelige krop og væggene i bygninger og forbindelser. Uli har gjort sin måde i moderne sociale indstillinger; skulpturelle overflader og papir, bord, og lærred, indrammet, og hang på væggene i boliger, institutioner og gallerier i verden.

Magic af Uli linjer, som er et udvidet prik eller en bevægelige punkt, har mange muligheder, især den hurtigt trukket sig. Min tegning udforsker stemningsfulde og lyriske mulighederne for line og stammer fra Uli. Uli kunstner arbejder spontant på den menneskelige krop eller væggen. Der er ikke tale om sletning eller rengøring. Der er noget om spontant udført arbejde, betagende vitalitet og en friskhed, der trodser beskrivelse eller gentagelse.

En analyse af Igbo tegning og maleri afslører at plads, stregmønster, korthed og spontanitet synes at være søjler som den rige tradition og arv hviler. Det er disse unikke kvaliteter, som jeg kæmpe for, både intuitiv og intellektuelt at assimilere i mit arbejde. Intuitivt, fordi i løbet mine år for at studere og ser på Igbo skulptur, tegning og maleri, forskellige aspekter af design og tilbagevendende motiver har blive internaliseret i mit system og uundgåeligt overflade ubevidst i forbindelse med udførelsen min æstetiske udfordringer. Det er måske overflødigt at tilføje, at de store kunstværker er et resultat af den harmonisk ægteskab Intellekt og intuition.